Maailman merillä seilaa miljoonia nimikkeitä

 

Suomalainen perheyritys Koja Oy toimittaa ilmanvaihtojärjestelmiä ja puhaltimia teollisuuteen, kiinteistöihin ja laivoihin. Pienestä metallipajasta kansainväliseksi toimijaksi kasvaneen Kojan Marine-liiketoiminnassa ilmankäsittelyratkaisut räätälöidään jokaiseen loistoristeilijään yksilöllisesti. Niinpä nimikkeiden määrä lasketaan miljoonissa.

Asiantuntija-artikkeli

Lokakuu 2021
Antti Häyrynen
Koja Oy

Vertex Systems Ajassa blogi

Kuva: Royal Caribbean International

Tamperelaisella Koja-Yhtiöt Oy -konsernilla on mielenkiintoinen kasvutarina. Metallipaja alkoi vuonna 1935 valmistaa metalliosia, kuten heloja, ilmanvaihtoventtiileitä ja ikkunarautoja. Sotaa seurannut jälleenrakennus vauhditti kasvua ja pian mukaan tulivat puhaltimet ja Ilmanvaihtokoneet. 1970-luvulla Neuvostoliitosta alkanut vienti suuntasi kasvun rajojen ulkopuolelle. 

Yksi menestyksekkäimmistä aluevaltauksista oli Koja Marinen perustaminen vuonna 1994. Marine-toimialallakin Koja on kehittynyt laitetoimittajasta älykkäitä ja energiatehokkaita ilmankäsittelyratkaisuja tarjoavaksi kokonaisvaltaiseksi kumppaniksi.

Ensimmäinen iso tilaus tuli Kvaerner Masa-Yardsin rakentamiin Carnival Cruises -laivoihin vuonna 1998 Helsingissä.

”Yhtiössä ajateltiin, että miksipä ratkaisuja ei tarjottaisi ulkomaillekin, koska telakkatoiminta on periaatteessa samanlaista maasta riippumatta, viisi vuotta Koja Marinen tuotekehityksen suunnittelupäällikkönä (Head of R&D Design, air handling units) toiminut Antti Häyrynen kertoo.

Kansainvälistyminen käynnistyi toden teolla vuonna 2003 kun ensimmäinen tilaus sovittiin Ranskaan. Kyseessä oli sisaralus 2001 Rauman telakalla rakennetulle Ranskassa operoivalle alukselle.

Maailman 12 suurimmasta risteilijästä 10 käyttää Kojan ilmastointijärjestelmiä. Kansainvälisyydestä saavutettu mittakaavaetu on kuitenkin vain näennäinen, sillä jokaisella asiakkaalla ja eri maiden viranomaisilla on erilaisia toiveita ja vaatimuksia ratkaisujen suhteen. Räätälöityjen ratkaisujen vuoksi Koja Marinella on hallittavanaan miljoonia nimikkeitä.

Kansainväliset vaatimukset lisäävät versioita

Häyrysen mukaan loppuasiakkaiden vaatimukset vaativat lähes aina tuotekehitystä. Esimerkiksi varustamosta riippuen on täytettävä muun muassa Saksan terveysviranomaisten vaatimukset tai USAn rannikkovartioston luokitukset. Ilmanvaihtokoneille voi olla erilaisia puhtaus- ja hygieniavaatimuksia, joiden täyttäminen vaatii testejä ja tutkimuksia. 

Standardien lisäksi eri laivoihin suunniteltavien laitteiden erilainen mitoitus nostaa pelkästään leveyteen, pituuteen ja korkeuteen liittyvien muuttujien määrää runsaasti. Nimikkeiden määrää nostavat vielä erilaiset materiaalit ja komponentit.

”Risteilijässä voi olla esimerkiksi muutama tuhat tietyn mallista hyttilaitetta, joita päästään valmistamaan sarjana, mutta projektin vaihtuessa muutoksia tulee vääjäämättä. Arkielämän suurin haaste on hallita tätä variaatioiden määrää”, Häyrynen kuvaa.

Tuotetiedonhallintajärjestelmä kattaa miljoonat nimikkeet

Kojalla on laajennettu tuotetiedonhallinnan järjestelmää viimeisen viiden vuoden aikana merkittävästi, kun tuotetietoa on siirretty tuotannonohjausjärjestelmästä tuotetiedonhallintajärjestelmään.

”Kaikki kulminoituu konerakenteeseen, koska jokaisesta koneesta tulee yksilö. On tiedettävä tarkkaan mitä ja mistä valmistetaan. Oikean tiedon siirtyminen suunnittelusta valmistukseen on olennaista. Huollon toimivuuden ja laadun kannalta on kriittisen tärkeää pystyä jäljittämään tuotteiden rakenne jälkikäteen.”

Aluksi kojalaiset olivatkin huolissaan siitä, pystyykö tuotannonhallintajärjestelmä käsittelemään noin suurta nimikkeiden määrää ja muuta dataa luotettavasti sekä hidastelematta.

”Raja ei ole vielä tullut vastaan. Kansainvälisen yrityksen kasvulle tuotetiedonhallinta on elinehto, koska ilman sitä mahdolliset virheet tulevat kalliiksi”, Häyrynen korostaa.

Kaikilla kojalaisilla on ajantasaiset tiedot käytettävissään, vaikka maapallon toisella puolella yhteisen järjestelmän vuoksi. Nyt kun maailma on taas avautumassa koronan jälkeen, Koja Marine voi hyödyntää entistä paremmin Yhdysvaltain toimipisteen sijaintia Miamissa lähellä asiakkaita ja yhteistyökumppaneita.

Risteilyt käynnistyvät uudestaan ja odotuksena on, että 80 prosenttia maailman risteilijöistä on jälleen liikenteessä vuoden vaihteessa. Tämän jälkeen Kojan tuottamia nimikkeitä seilaa jälleen maailman kaikilla merillä Aasiasta Amerikkaan.

Koja Oy

  • Koja on perustettu vuonna 1935.
  • Konserni on Aallon suvun perheyritys, johon kuuluu emoyhtiö Koja-Yhtiöt Oy, Koja Oy tytäryhtiöineen sekä Chiller Oy -konserni.
  • Suomen toimipisteiden lisäksi yhtiöllä on toimipaikat Ruotsissa, Norjassa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa.
  • Liikevaihto oli vuonna 2020 noin 99 miljoonaa euroa ja työntekijöitä noin 450.
  • Koja-Yhtiöt Oy -konserni tarjoaa asiakkailleen älykkäitä ja energiatehokkaita ilmankäsittelyratkaisuja sekä teollisuuden puhaltimia.
  • Yhtiö toimii kolmella liiketoiminta-alueella tuottaen ratkaisuja laivoihin, kiinteistöihin sekä teollisuuteen.
  • Kojalla on käytössä Vertex G4 suunnittelussa ja Vertex Flow tiedonhallinnassa.

Jos kiinnostuit aiheesta, ota yhteyttä niin jutellaan aiheesta! Minulla on yli 15 vuoden kokemus tuotetiedon hallinnasta ja käyttöönottoprojektien läpiviennistä. Mietitään yhdessä miten teidän yrityksenne hyötyisi tehokkaasta tuotetiedon hallinnasta. 

Jussi Saikkonen
Vertex-asiantuntija
0400-229119
jussi.saikkonen@vertex.fi

Timo Peura

Vertex Systems on suomalainen suunnittelun ja tiedonhallinnan ohjelmistoratkaisujen toimittaja. Vertex-ohjelmistojen avulla nopeutat suunnittelua, vähennät suunnitteluvirheitä ja parannat tuottavuutta. Tutustu Vertex Flow  tuotetiedonhallintaohjelmistoon.

Lue lisää

Dataa, tekoälyä ja hyppyjä tuntemattomaan

Dataa, tekoälyä ja hyppyjä tuntemattomaan

Dataa on nykyään maailma tulvillaan, mutta tieto on valtaa vasta, kun sitä osataan käyttää. Kyse on siitä, millä tavoin data ja analytiikka saadaan palvelemaan liiketoiminnan ja ihmisten tarpeita. “Voidaan kehittää vaikka minkälaisia malleja ja työkaluja, mutta se kaikki on turhaa, elleivät ihmiset ota niitä päivittäiseen käyttöön”, korostaa Outokummun digitaalinen strategi Kristiina Tiilas.

Tuotetiedonhallinta voi avata oven liiketoiminnan kasvuun

Tuotetiedonhallinta voi avata oven liiketoiminnan kasvuun

“Yrityksen kaikissa tärkeissä prosesseissa pitää pystyä kuljettamaan tietoa digitaalisesti prosessin eri vaiheissa läpi koko ketjun. Tiedon pitäisi myös olla helposti kaikkien sitä tarvitsevien saatavilla.  
Sitten kun asiat ovat yrityksessä näin hyvällä mallilla, alkaa tapahtua pieniä ihmeitä: aikaa, rahaa ja resursseja alkaa säästyä esimerkiksi turhien reklamaatioiden käsittelyltä”, kertoo Antti Sääksvuori.

Kyberturvattomuus on liiketoimintariski

Kyberturvattomuus on liiketoimintariski

”Digitaalisen turvallisuuden uhat ovat osa liiketoimintariskiä ihan samalla tavalla kuin likviditeettiriski tai häiriöt logistiikkaketjussa ovat liiketoimintariskejä”, kertoo Peter Sund Suomen kyberteollisuuden edunvalvontajärjestöstä. Yritysten kannattaakin tehdä riskiarvioita siitä, kuinka vakavan haitan yrityksen digitaalisissa palveluissa tai infrastruktuurissa tapahtuva häiriö voi aiheuttaa tuotannon jatkuvuudelle.