Suunnittelun automaatio lisää konepajan nopeutta ja vähentää virheitä

 

Täysin sarjatuotantona valmistettu tuote alkaa konepajoissa olla harvinaisuus. Lähes jokaisessa suomalaisessa konepajassa huomioidaan asiakkaiden yksilölliset toiveet ja tarpeet. Räätälöinnistä huolimatta tarjous- ja toimitusajoissa pitää olla nopea.

Asiantuntija-artikkeli

Helmikuu 2021
Jari-Matti Auttila
Vertex Systems

Jari-Matti Auttila
Mitä vähemmän aikaa tarjousvaiheeseen menee ja mitä virheettömämmin tarjousprosessi sujuu, sitä nopeammin asiakas saa valmiin tuotteen.  Hyvä esimerkki räätälöinnistä on suunnitteluautomaatti. Automaatti rakennetaan sen mukaan, mihin vaiheeseen automaatiota konepajassa eniten tarvitaan. Isoilla ja kasvavilla yrityksillä saattaa tulla vastaan tilanne, jolloin asiakkaita ja tarjouspyyntöjä alkaa tulla niin paljon, että niihin vastaaminen vie paljon aikaa ja kaikkia tarjouksia ei ehditä laskea aikataulussa. Tarjousten tekeminen vie aikaa suunnittelutyöltä ja tuotanto hidastuu. Tarjousvaiheesta voi tulla pullonkaula. Kun tarjousvaiheeseen valjastetaan automaatti avuksi, asiakkaan mittojen mukaiset mallit saadaan laskettua ja tarvittaessa muokattua nopeasti. Vuoropuhelu asiakkaan kanssa käy sujuvasti ja nopeasti.

 

Osaluetteloista visuaalisiin malleihin

Monista tuotteista tarvitaan liuta viranomaisdokumentteja. Esimerkiksi kantavuuslaskelmat, tarkastuspöytäkirjat tai osaluettelot syntyvät suunnitteluautomaatin avulla sukkelasti ja tarkasti. Piirustukset, kuvat, luettelot tai visualisoidut mallit ovat asiakkaalle tai loppukäyttäjälle nopeasti nähtävillä.  

Pitää kuitenkin muistaa, että kaikkea ei voi eikä edes kannata automatisoida. Suunnitteluautomaatin kanssa voisi ajatella, että noin 80 prosenttia projekteista menee suunnitellusti läpi. Jäljelle jäävä viidennes projekteista vaatii joko ympäröivän tilan tai tuotteen vaatimusten mukaisia, käsin tehtäviä jatkoräätälöintejä. Niissäkin automaatiota voidaan hyödyntää joiltain osin, ja jatkaa suunnittelua manuaalisesti.

suunnitteluautomaatti

Kuluttajien vaatimukset kasvavat 

Yhä enemmän ja enemmän tuotteita tarjotaan suoraan loppuasiakkaille. Yksilölliset toiveet täytyy huomioida, jos aikoo tehdä kauppaa. Kuluttaja haluaa nähdä ja ymmärtää etukäteen, minkälaista tuotetta on hankkimassa. Ennakko-odotusten täytyy vastata lopullista tuotetta, jolloin myytävästä tuotteesta tarvitaan entistä enemmän tietoa. 

Suunnitteluautomaateissa tämä tarkoittaa, että suunnittelu tapahtuu aiempaa korkeammalla tasolla. Aiemmin automaatti saattoi nosturin suunnittelussa esimerkiksi kysyä raideleveyttä,  nosturin korkeutta ja nostettavaa kuormaa. Pykälää eteenpäin mentäessä saatetaankin  kysyä, minkä tyyppiseen tilaan olet nosturia laittamassa ja mitä sillä haluat siirtää. Automaatin logiikka muuttuu, ja se pääseekin miettimään eksaktien numeeristen mittojen  lisäksi  laadullisempia kysymyksiä.

Suunnitteluautomaatio tehdään sen perusteella, mikä yritystä auttaa ja mikä on mahdollista toteuttaa. Mitkä kipupisteet tai pullonkaulat hidastavat  toimintaa?  Kun rutiininomaiset, manuaaliset työvaiheet automatisoidaan, suunnittelijoille jää aikaa esimerkiksi tuotekehitykseen tai muihin lisäarvoa tuottaviin töihin. 

Jos kiinnostuit aiheesta, ota yhteyttä niin jutellaan lisää! Voidaan hyödyntää yli 20 vuoden kokemustani suunnitteluautomaateista ja miettiä, sopisiko suunnittelun automatisointi ratkaisuksi myös teidän yrityksellenne.

 Jari-Matti Auttila
Vertex-asiantuntija
040 488 9058
040-4889058
jari-matti.auttila@vertex.fi

Jari-Matti Auttila

Vertex Systems on suomalainen suunnittelun ja tiedonhallinnan ohjelmistoratkaisujen toimittaja. Vertex-ohjelmistojen avulla nopeutat suunnittelua, vähennät suunnitteluvirheitä ja parannat tuottavuutta. Lue lisää tuotekonfiguroinnista. Tutustu Vertex G4 mekaniikkasuunnitteluohjelmistoon, jota voidaan laajentaa suunnitteluautomaattiominaisuuksilla.

Lue lisää

Dataa, tekoälyä ja hyppyjä tuntemattomaan

Dataa, tekoälyä ja hyppyjä tuntemattomaan

Dataa on nykyään maailma tulvillaan, mutta tieto on valtaa vasta, kun sitä osataan käyttää. Kyse on siitä, millä tavoin data ja analytiikka saadaan palvelemaan liiketoiminnan ja ihmisten tarpeita. “Voidaan kehittää vaikka minkälaisia malleja ja työkaluja, mutta se kaikki on turhaa, elleivät ihmiset ota niitä päivittäiseen käyttöön”, korostaa Outokummun digitaalinen strategi Kristiina Tiilas.

Tuotetiedonhallinta voi avata oven liiketoiminnan kasvuun

Tuotetiedonhallinta voi avata oven liiketoiminnan kasvuun

“Yrityksen kaikissa tärkeissä prosesseissa pitää pystyä kuljettamaan tietoa digitaalisesti prosessin eri vaiheissa läpi koko ketjun. Tiedon pitäisi myös olla helposti kaikkien sitä tarvitsevien saatavilla.  
Sitten kun asiat ovat yrityksessä näin hyvällä mallilla, alkaa tapahtua pieniä ihmeitä: aikaa, rahaa ja resursseja alkaa säästyä esimerkiksi turhien reklamaatioiden käsittelyltä”, kertoo Antti Sääksvuori.

Kyberturvattomuus on liiketoimintariski

Kyberturvattomuus on liiketoimintariski

”Digitaalisen turvallisuuden uhat ovat osa liiketoimintariskiä ihan samalla tavalla kuin likviditeettiriski tai häiriöt logistiikkaketjussa ovat liiketoimintariskejä”, kertoo Peter Sund Suomen kyberteollisuuden edunvalvontajärjestöstä. Yritysten kannattaakin tehdä riskiarvioita siitä, kuinka vakavan haitan yrityksen digitaalisissa palveluissa tai infrastruktuurissa tapahtuva häiriö voi aiheuttaa tuotannon jatkuvuudelle.