Tutustu Vertexin asiakaspalveluryhmään

Joukon ura Vertexillä on tarina teknologian muutoksesta. Hän aloitti Vertexillä 35 vuotta sitten nuorena diplomi-insinöörinä. Vuodet ovat kuluneet Joukon mukaan nopeasti, ja työtehtävätkin vaihtuneet ajan myötä. Hän on nähnyt teknologian valtavan kehityksen ja Vertexin ohjelmiston kasvavan ja kehittyvän entistä monipuolisemmaksi. Myös arkipäivää olleet ulkomaanmatkat ovat vähentyneet etätapaamisten yleistymisen myötä.

Joustavasti töitä myös perhevapaiden aikana

Työn vaihtelevuus ja oman osaamisen kehittäminen on saanut Heikki Käsnäsen pysymään Vertexin leivissä jo pidempään. Hän on myös hyödyntänyt työnantajansa joustavuutta työskentelemällä osittain perhevapaiden aikana.

Olen päässyt vuosien varrella kehittämään osaamistani paljon, ja se kyllä motivoi minua, Heikki toteaa.

Heikki tuli Vertexille alunperin rakennussuunnitteluohjelmisto Vertex BD:n pariin mallintamaan komponentteja ja ylläpitämään niiden kirjastoja. Hän taustansa on automaatiotekniikan ja tuotantotekniikan puolella. Kuten monet muutkin Vertexläiset, Heikki opiskeli TTY:llä ja kiinnostui Hervannassa sijaitsevasta 3D CAD -softaa tekevästä yrityksestä.

– En ollut rekrytointivaiheessa koskaan kuullut Vertexistä, saati sitten tiennyt, että Suomessakin tehdään 3D CAD-ohjelmistoja, Heikki muistelee.

Opiskeluaikoina Heikki oli varma, ettei hänestä tulisi koskaan koodaria, mutta niin vain kävi, kun Vertexillä työtehtävät muuttuivat. Heikin pääasiallinen tehtävä on ollut suunnitteluautomaattiprojektit ja suunnitteluautomaattien kehittäminen. Tämä on pitänyt sisällään niin määrittelyä, koodaamista kuin projektien vetämistäkin. Automaatteihin liittyen hän on pitänyt myös koulutuksia ja konsultoinut.

Heikkiä motivoi oman osaamisen kehittäminen. – Vuosien varrella on päässyt kehittymään paljon ja monilla eri osa-alueilla. Olen ottanut haltuun erilaisia teknologioita ja projektinvetämistä. Viimeisimpänä osaamisen kehittämisen rutistuksena voi mainita vuonna 2021 Developing Solutions for Microsoft Azure-sertifikaatin suorittamisen, Heikki kertoo.

Osaamisen kehittämisen lisäksi myös työssä on ollut vuosien varrella sopivasti muutoksia. Heikin tiimi vaihtui jokin aika sitten tuotekehityksestä asiakaspalveluun ja sen myötä omiin tehtäviin on tullut mukaan myös tukipalvelutehtävät, joissa pääsee ratkomaan asiakkaiden haasteita ja tukemaan heitä ohjelmistojen käytössä. Tukipalvelutehtävien lisäksi työpöydälle on tullut uutena osa-alueena myös tuotetiedonhallintaohjelmistoon, Vertex Flow’hun, perehtyminen. Tavoitteena on, että Heikki pystyy jatkossa vetämään myös Flow’n käyttöönottoprojekteja asiakkaille.

Heikki kiittelee Vertexin joustavuutta ja perheystävällisyyttä. Hän on ollut pariin otteeseen kotona lasten kanssa. – Minulla oli mielenkiintoa tehdä osittain töitä myös perhevapaiden aikana ja se sopi Vertexille. Tein töitä usein iltaisin tai esimerkiksi lapsen kerhon ajan. Oli mukavaa, että myös asiakkaat suhtautuivat asiaan hyvin, eivätkä ihmetelleet erikoisia työaikoja. Parikin kertaa tuli pidettyä palaveria asiakkaan kanssa illalla kymmenen aikaan, Heikki muistelee.

Työn vaihtelevuuden ja uuden oppimisen lisäksi Heikki arvostaa myös sitä, että vuosien varrella on kehittynyt työhön tietynlainen rentous. – Kun kokemus karttuu, niin mailaa ei tule puristettua enää liian lujaa vaan tietää, että hommat sumpliutuvat kyllä, Heikki pohtii. Rennossa porukassa on helppo tehdä töitä ja aina on joku jolta kysyä neuvoa tai sparrausta, jos sitä tarvitsee.

Vertex sai palaamaan vuosienkin päästä

Tuotepäällikkö Jussi Saikkonen arvostaa erityisesti työnsä monipuolisuutta ja työyhteisönsä perhemäisyyttä. Vertexin porukka touhuaa yhdessä myös vapaa-ajalla.

Koneenrakennustoimialan tuotepäällikkö Jussi Saikkonen työskentelee paljon asiakkaiden kanssa. – Toimin “tulkkina” asiakkaan ja ohjelmiston kehittäjien välillä, hän kuvailee.

Saikkonen on uusvanha Vertexillä, sillä hänen työuransa alkoi jo 90-luvun lopussa. Paluun hän teki keväällä 2017. – Jokin kutina jäi, että täällä on mukavaa työskennellä. Projektipäällikön paikka osui silmääni lehdestä ja tiesin heti, että tuo on ihan minun paikkani. Ja niinhän se oli.

Työssä parasta Jussin mielestä on ehdottomasti monipuolisuus, asiakasrajapinnassa työskentely ja perhemäinen työyhteisö. – Yhdessä touhutaan myös vapaa-ajalla esimerkiksi yhteisten reissujen merkeissä. Kaikki tuntevat toisensa, ja täällä saa aina apua.

Koneenrakennustoimialan tuotepäällikkönä Jussi työskentelee paljon asiakkaiden kanssa. Hän on ikään kuin kehittäjien ja asiakkaiden välinen tulkki. 

Jussi siirtyi nykyiseen tehtäväänsä tuotepäälliköksi 2021 keväällä.  – Tuotepäällikön tehtävä on varsin monipuolinen. Siinä pääsee toimimaan toimialan ja tuotteiden markkinan asiantuntijana. Tärkeässä osassa roolia on myös tuotteiden tuotestrategioista ja -visioista huolehtiminen, Jussi pohtii rooliaan.

Työtä saa tehdä joustavasti

Jussin mielestä työssä täytyy olla halu ja kyky oppia uusia juttuja ja täytyy tietää itsekin, miten jokin tuote toimii.

– Olen diplomi-insinööri ja olen käyttänyt näitä työkaluja koko työurani. Siitä huolimatta saan oppia päivittäin lisää. Tekninen tausta on avuksi, mutta tehtävässä saa myös kommunikoida ja tehdä yhteistyötä asiakkaiden ja koko organisaation kanssa, Jussi kertoo

Tehtävässään Jussi toimiikin läheisesti asiakkaiden, myynnin, markkinoinnin, tuotekehityksen ja asiakaspalvelun kanssa. – Oman päivänsä ja viikkonsa saa suunnitella varsin joustavasti. Joitakin vakioita tietysti on joka viikko, mutta muuten työskentely on vapaata.

 

Asiakkaiden auttaminen on työn suola

Vertexin asiakaspalvelussa ja teknisessä dokumentoinnissa työskentelevä Tarja Koski kuuluu Vertexin kokeneeseen kaartiin. Tarja mielestä vahvasta teknisestä taustasta on ollut työssä paljon hyötyä. Ihmisten auttaminen ja Vertexin työyhteisö ovat hänelle työn suola.

Asiakaskohtaamiset auttavat myös dokumentoinnissa, sillä niiden kautta osaan aavistaa, minkälaista apua käyttäjät voivat tarvita, kertoo Tarja Koski.

Tarja tuli Vertexille kun rakennussuunnitteluohjelmisto BD:n kehittäminen oli aloitettu Yhdysvalloissa ja kehitystyötä jatkettiin Suomessa. BD-tuotteen kautta Kosken työssä näkyy myös kansainvälisyys, sillä tuotteella on käyttäjiä ympäri maailmaa.

Tarjan työnkuva on muuttunut ja monipuolistunut vuosien varrella. Hän on osa viiden hengen BD-palvelutiimiä.

– Työhön kuuluu asiakasprojekteja ja työtä asiakkaiden tukipalvelussa sekä tuotetestausta. Tuotamme myös sisältöä tuotedokumentointisivustolle, hän kertoo. Tarjan vastuulla on myös BD-tuotteen käyttöohjeen kirjoitustyö ja päivittäminen. Dokumentointiin kuuluu myös kielikäännösten teko suomeksi ja englanniksi.

Asiakaskohtaamiset auttavat dokumentoinnissa

Tarjalla on vahva tekninen koulutus. Hän on koulutukseltaan sekä insinööri että rakennuspuolen diplomi-insinööri. Taustasta on ollut työssä hyötyä.

– Tuotteet ovat helpompia oppia, kun on teknistä ymmärrystä. Suunnittelutyön tietämyksestä on hyötyä, sillä asiakkaamme ovat pääosin suunnittelijoita. Minulle on tärkeää, että osaan itse käyttää tuotetta.

Työ tukipalvelussa on yleensä asiakkaan haasteiden ratkaisemista. – Asiakaskohtaamiset auttavat minua myös dokumentoinnissa, sillä niiden kautta osaan aavistaa, minkälaista apua käyttäjät voivat tarvita.

Ihmisten auttaminen ja se, että saa kertoa asiakkaille uusista hienoista tuotteista luovat pohjan työmotivaatiolle. Lisäksi työyhteisö on yksi parhaista asioista Vertexillä.

– On myös hyvä asia, että työtään saa tehdä ja asioistaan päättää hyvin itsenäisesti. Lisäksi täällä saa esittää ideoita ja kehittää järjestelmiä.