Puustelli tarttui rohkeasti uuteen teknologiaan

 

Vertex Showroom havainnollistaa, mitä asiakas on ostamassa

Asiakastarina

Kiintokalusteiden myynnissä tarvitaan entistä enemmän havainnollistavaa visuaalisuutta ja helposti käytettäviä verkkopalveluita. Kalustetoimialan suunnannäyttäjä Puustelli otti keittiöiden virtuaalisten 3D-mallien jakamiseen tarkoitetun Vertex Showroom -palvelun myynnin avuksi. Puustellin ja Vertexin yhteinen kehitystyö siirtyy keväällä 2021 pilottivaiheesta laajempaan käyttöön.

Suomalainen kodin kiintokalusteiden valmistaja ja remonttien toteuttaja Puustelli tunnetaan eteenpäin katsovana yrityksenä. Jo 100 vuotta sitten Harjavalta Oy:n nimellä perustetun ja nykyiseen Harjavalta-konserniin kuuluvan yhtiön menestys nojaa vastuulliseen toimintaan ja korkeaan laatuun.

Palveluiden ja kuluttajien siirtyminen verkkoon näkyy myös kalustealalla. Muutama vuosi sitten Puustellissa todettiin, että modernille työkalulle kalustemallien esittelyyn on tarvetta. Kun Vertex Showroom esiteltiin Puustellin järjestelmäkehitysosastolle vuonna 2018, Puustellin tiimi näki lupaavia kehitysmahdollisuuksia palvelussa ja yhteistyö Showroomin parissa käynnistyi. Kun Puustellin käyttötarve ja reunaehdot oli määritelty, Vertexin asiantuntijat räätälöivät palvelun tarpeita vastaavaksi. Yhteisten kehityspalaverien tuloksena palvelun pilotointi alkoi Puustellin myynnissä pienellä porukalla keväällä 2020.

Showroom parantaa vuoropuhelua asiakkaan kanssa

Pilotointivaiheessa mukana ollut Puustellin saneerausprojektimyynnin asiakasvastaava Saara Salmi kertoo, että Vertex Showroomin käyttö säästää aikaa ja auttaa markkinoinnissa.
– Showroom on hyvä työkalu. Sen käyttö on kätevää, ja visuaalisten virtuaalimallien tekeminen Showroomilla nopeuttaa työtä.

Saara on pitkän Puustelli-uransa aikana ehtinyt työskennellä sihteerinä, kuluttajamyymälöiden saneerauksissa, uudisrakennuspuolen projektimyynnissä projektipäällikkönä ja nyt saneerausprojekteissa. Palvelumuotoilijan tutkinnon suorittaneen Saaran työhön kuuluu myös Puustellin toiminnan kehittämistä, ja Showroom onkin yksi esimerkki uuden teknologian hyödyntämisestä asiakaskokemuksissa. Se sujuvoittaa kommunikointia loppuasiakkaan kanssa.

– Virtuaalimalleilla voi tehdä vaikutuksen asiakkaisiin ja havainnollistaa nopeasti, jos esimerkiksi saneerausyrityksen taholta kiintokalusteisiin tarvitaan muutoksia projektin aikana. Asiakas pysyy ajan tasalla siitä, mitä on ostamassa, Saara kertoo.

“Virtuaalimalleilla voi tehdä vaikutuksen asiakkaisiin ja havainnollistaa nopeasti, jos esimerkiksi saneerausyrityksen taholta kiintokalusteisiin tarvitaan muutoksia projektin aikana. Asiakas pysyy ajan tasalla siitä, mitä on ostamassa.”
Saara Salmi, Puustelli Group Oy

 

Pilottivaiheesta koko myynnin työkaluksi

Nykyisissä tehtävissään Saaran asiakkaina ovat rakennusliikkeet, rakennusurakoitsijat ja loppuasiakkaat. Saara toteaa, että lopulliset työkuvat täytyy edelleen tehdä rakennusurakoitsijalle mittoineen Vertex InD -keittiösuunnitteluohjelmassa, mutta Showroomin avulla tehtävät, visualisoitujaa kuvia korvaavat virtuaalimallit säästävät paljon aikaa. Saara on myös tyytyväinen visuaalisten virtuaalimallien laatuun.

– Showroomissa keittiö on hienosti mallinnettu ja valaistukset toimivat hyvin. Keittiö herää Showroomin avulla eloon, Saara toteaa.

Showroomissa pystyy myös reaaliaikaisesti lisäämään valoja ja säätämään valaistusta. Kalusteiden tuotetietoja saa helposti myös näkyviin. Mitat, värit ja muut cadissa olevat tiedot siirtyvät myös Showroomiin. Ns. metatietojen merkitys kalustealalla ei tosin ole yhtä suuri kuin esimerkiksi laitossuunnittelussa, ja Showroomin tuomat hyödyt ja mahdollisuudet vaihtelevatkin käyttötarkoituksen ja toimialan mukaan.

Puustellissa pilotointivaiheen kokemukset ovat olleet hyviä, ja pienet lastentaudit on saatu nitistettyä yhteisellä kehitystyöllä. Puustellin järjestelmäkehitysosastolta todetaan, että ne puutteet, mitä on huomattu ja mistä on kerrottu, on myös nopeasti korjattu. Seuraavaksi Vertex Showroom otetaan yhtiönlaajuisesti käyttöön.

– Kiinnostusta on ja kyselyitä on jo tullut, kertoo Puustellin järjestelmäasiantuntija.
– Osalla myymälöistä on omat prosessit. Joillekin palvelu ei sovi ja osalle sopii, he saavat itse päättää. Seuraavan päivityksen yhteydessä palvelu esitellään ja sitä tarjotaan Puustellin koko myynnille.

Tutustu esimerkkikeittiöön Vertex Showroom -palvelussa napsauttamalla yllä olevaa kuvaa.

Puustelli Group Oy

  • Puustelli Group Oy kuuluu Harjavalta-konserniin, joka on suomalainen perheyhtiö
  • Konserniin kuuluvat myös Kastelli Group Oy sekä Lapti Group Oy
  • Konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 491 MEUR
  • 1100 työntekijää
  • Kalusteita myydään Suomen lisäksi Ruotsiin, Baltian maihin ja Venäjälle. Puustellin Miinus-kalusteita viedään lisäksi Yhdysvaltoihin ja Isoon-Britanniaan

 

Vertex Showroom

  • Suunnittelu tapahtuu Vertex CAD-ohjelmassa, syntyy tietomalli (BIM)
  • Suunnittelija julkaisee mallin cad-ohjelman sisäisellä työkalulla
  • Malli siirtyy verkkopalveluun, johon pääsee tavallisella selaimella
  • Siirrossa välittyy myös tuotetieto, materiaalit ja valot
  • Mallia voi katsella PC:llä, tabletilla, älykännykällä ja virtuaalilaseilla

Kiinnostuitko?

Kokeile ammattitason Vertex-ohjelmistoa 30 päivää ilman sitoumuksia!